Dr. David Weinberger

Dr. David Weinberger ist ein US-amerikanischer Redner, Autor und Philosoph zum Thema Internet. Derzeit lehrt er an der Universität Harvard. Dr. Weinberger ist Co-Autor des "The Cluetrain Manifesto", welches als erste "Schrift" zum Internet-Marketing 1999 buchstäblich um die Welt ging. Weinbergers Arbeit fokussiert darauf, wie das Internet menschliche Beziehungen, Kommunikation und Gesellschaft verändert. Dr. Weinberger ist Philosoph. Von 1976-1983 war er Gag-Schreiber für Woody Allen. Heute berät er weltweit Hightech-Firmen und ist Fellow am Berkman Center for Internet and Society an der Harvard Law School. Darüber hinaus ist er Co-Direktor am Harvard Library Innovation Lab. Er war Senior Internet Advisor für Howard Deans Präsidentschaftskampagne in 2004 und stand 2008 John Edwards beratend zur Seite. Er ist Autor mehrerer Bücher: "The Cluetrain Manifesto", "Small Pieces Loosely Joined: A Unified Theory of the Web".

Referent der Petersberger Gespräche 2011


A Data State of Mind

The rise of Big Data expresses the most important change in the nature of knowledge since Bacon, or possibly even since writing. Over the past couple of hundreds of years, facts have been granted an increasingly important role in science, policy, and culture. Facts have become the bricks of knowledge – the bedrock that settles all disputes. But, as knowledge increasingly takes on the properties of the network that is its new medium, data are taking on much of the role of facts. The creation of Data Commons in particular is enabling a type of knowing that breaks with tradition in fundamental ways: abundant, never entirely settled, linked rather than contained, and thorougly collaborative. This change in our state of mind about knowledge will affect not just science, but every institution that claims to know what's best for its citizens, customers, clients, patients…